سلام ، به سایت شرکت زمرد تراز پارسیان خوش آمدید.

ثبت و بارکد گذاری اموال ماشین آلات و تجهیزات

ثبت و بارکد گذاری اموال ماشین آلات و تجهیزات

ثبت و بارکد گذاری ماشین آلات در حسابداری یک شرکت در واقع اموال آن مجموعه اقتصادی می باشد. ثبت و بارکد گذاری ماشین آلات یکی از مهمترین اسناد حسابداری یک فعالیت اقتصادی می باشد.

اهمیت ثبت و بارکد گذاری ماشین آلات در حسابداری

ثبت و بارکد گذاری ماشین آلات در حسابداری یکی از مهم ترین نکاتی می باشد برای شرکت هایی که دارای ماشین آلات و تجهیزات می باشد. در حسابداری ماشین آلات و تجهیزات و کلیه دارایی هایی که در روال عادی یک شرکت فعالیت می‌کند. و سال های متمادی می‌توان از آنها استفاده کرد به دو گروه کلی تقسیم بندی می شود.

 

 

در خصوص ثبت و بارکد گذاری ماشین آلات در سیستم حسابداری می توان آنها را به دو دسته تجهیزات مشهود یعنی گروهی از اقلام مانند ماشین‌آلات, زمین. ساختمان که معمولا تحت عنوان دارایی های ثابت یک شرکت از آنها اسم برده میشود تقسیم بندی کرد که در ترازنامه طبقه بندی می شوند. در این تقسیم بندی که توسط شرکت حسابداری انجام می شود دارایی هایی که در عملیات و یا کاری برای آن واحد تجاری کاربرد ندارد یا انتظار می رود طی مدت زمانی مشخص به کار گرفته نشوند را به عنوان سایر داراییها در ترازنامه طبقه بندی می کند.

 

 

اما دارایی های ثابت که از آنها در بالا به عنوان تجهیزات و ماشین آلات نام بردیم جزو بخش مهمی از سرمایه گذاری یک واحد با یک شرکت اقتصادی باشد. از این رو باید حتماً اطلاعات کافی در خصوص تعداد و یا موجودی اموال و وضعیت آنها در سیستم حسابداری ثبت شود. در واقع می‌توان گفت تجهیزات و ماشین آلات یک مجموعه به‌عنوان سرمایه‌ها و دارایی‌های ثابت در این شرکت دارای اهمیت فراوان بوده. زیرا بسیاری از مواقع درآمد و سودی که آن شرکت از انجام فعالیت اقتصادی خود به دست می آورد. وابسته به همین ماشین آلات و تجهیزات می باشد.
به همین دلیل حتما باید ثبت و بارکد گذاری ماشین آلات و تجهیزات در سیستم حسابداری انجام شود تا بتوان اطلاعات دقیقی از تعداد و نحوه عملکرد آنها در خصوص فعالیت اقتصادی یا شرکت همیشه در دسترس داشته باشیم..

جهت دریافت مشاوره رایگان

با ما در تماس باشید

تعریف ماشین آلات و تجهیزات در حسابداری

بهاي تمام شده اموال ماشین آلات و تجهیزات

به صورت کلی می توان حسابداری اموال ماشین آلات و تجهیزات را بر مبنای بهای تمام شده تاریخی آنها انجام داد. اگر بخواهیم بهای تمام شده تاریخی را تعریف کنیم باید بگوییم بر اساس قیمت خرید نقدی که برابر از با ارزش دارایی در تاریخ خرید آن تعیین شود. و تمام مخارج ضروری و عادی که صورت می پذیرد تا دارایی در وضعیتی بماند که بتوان از آن استفاده کرد به آن بهای تمام شده اضافه می شود.

 

 

 نکته بسیار مهمی که در خصوص بهای تمام شده دارایی به حساب می آید این میباشد که اگر قیمت خرید نقدی دارایی مشخص نباشد. ارزش دارایی خریداری شده به ارزش متعارف دارایی واگذار شده در سیستم حسابداری ثبت می شود. و در صورت کلی اگر بخواهیم مباحث را توضیح دهیم اقلام زیر نباید جز بهای تمام شده یک دارایی در سیستم حسابداری به حساب آید.

 

 

1 – تخفيفات نقدي حتي اگر خريدار از آن استفاده نكرده باشد بايد از قيمت خريد دارايي كم شود، زيرا اصل كلي اين است كه داراييها نبايد به مبلغي بيش از قيمت خريد نقدي در حسابها ثبت گردد.

 

2 – مخارج غير عادي كه در ارتباط با تحصيل دارايي پرداخت مي شود. زيرا جزو مخارج ضروري براي تحصيل نيست. مانند مخارج اضافي كه به علت اشتباه در نصب ماشين آلات انجام مي گيرد.

 

3 – بهره و كارمزد بدهي هايي كه بر اثر خريد دارايي واقع مي شود. زيرا هزينه بهره بعد از استفاده مورد نظر از دارايي تحقق مي يابد.

 

4 – مخارج آموزش كاركنان كه براي فراگيري طرز كار ماشين آلات پرداخت مي شود. زيرا آموزش كاركنان، ارزش ماشين آلات را افزايش نمي دهد.

 

5 – هزينه ماليات و بيمه كه بعد از تحصيل دارايي هر ساله پرداخت مي شود. زيرا براي حفظ دارايي در وضعيت عادي عملياتي انجام مي گيرد.

 

ثبت ماشین آلات و تجهیزات بر اساس بهاي تمام شده يا ارزش تاريخي اندازه گيري می باشد زيرا:

 

بهاي تمام شده معرف ارزش متعارف دارايي در تاريخ تحصيل است.

 

بهاي تمام شده بر پايه معامله فرض تعيين نشده، بنابراين واقعي و قابل رسيدگي است.

 

سود يا زيان بايد در تاريخ فروش دارايي شناسايي شود و نمي تواند مبتني بر فرض و پيش بيني باشد.

جهت دریافت مشاوره رایگان

با ما در تماس باشید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.