سلام ، به سایت شرکت زمرد تراز پارسیان خوش آمدید.

تهیه و ارسال صورت معاملات فصلی

تهیه و ارسال صورت معاملات فصلی

صورت معاملات فصلی بر روی یکسری از مشاغل تمرکز دارد که موظف به پرداخت مالیات هستند. صورت معاملات فصلی حداکثر تا یکماه بعد از انجام معامله باید به اداره مالیات ارسال شود.

صورت معاملات فصلی چیست؟

 صورت معاملات فصلی را میتوان یک واژه جدید در سیستم امور مالیاتی دانست .که به تازگی اضافه شده است. سازمان امور مالیاتی کشور برای رعایت افرادی که موظف به پرداخت مالیات هستند در قانون ۱۶۹ مالیات های مستقیم به صورت کاملا شفاف در خصوص معاملات فصلی صحبت کرده است. 

 

 

صورت معاملات فصلی تمرکز بر روی برخی از مشاغل خاص دارد. در این مقاله به صورت کامل در خصوص صورت معاملات فصلی و اینکه چه افرادی موظف به پرداخت آن و چه افرادی ما فرزانه صمیمی می پردازیم. گروه حسابداری زمرد تراز پارسیان با داشتن کادری مجرب در خصوص انجام کلیه فعالیتهای حسابداری و مالیاتی شما همگام و همراه شما از خواهد بود جهت مشاوره میتوانید با همکاران ما در ارتباط باشید.

 

 

ابتدا لازم است در خصوص صورت معاملات فصلی به ماده ۱۶۹ مالیات های مستقیم بپردازیم :

 

همه سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی که خرید و فروش انجام می دهند. باید صورت آن را حداکثر تا یک ماه بعد از انجام معامله به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. انجام این کار می تواند به صورت الکترونیکی و یا به صورت کاغذی و سی دی صورت گیرد. آنچه که مهم است ارسال به موقع این مدارک بوده که می تواند از جرایم متعاقب ارسال با تاخیر جلوگیری کند.

 

در بخشی از این ماده صورت معاملات فصلی آمده است، معاملات کوچک یعنی معاملاتی که مبلغ آنها تا ده درصد حد نصاب تعیین شده است. نیازی به ارسال ماهانه نداشته و مودیان می توانند لیست و فهرست این معاملات را به صورت کلی و هر سه ماه یکبار ارسال کنند. یعنی همه خرید و فرش های کوچک با هم بعد از سه ماه ارسال شوند.

 

مسئله ای که در ارسال صورت معاملات فصلی ، مودیان باید مد نظر داشته باشند. دریافت کارت اقتصادی است و ارسال مدارک به سازمان امور مالیاتی باید به همراه کد اقتصادی ذکر شده در این کارت باشد تا مورد پذیرش قرار بگیرد. بدون دریافت کارت اقتصادی هیچ مدرکی از مودی در سازمان امور مالیاتی پذیرفته نمی شود.

 

شرکت حسابداری زمرد تراز پارسیان با کادری مجرب و کارشناسان حسابداری جهت تنظیم و تهیه و ارسال صورت معاملات فصلی در کنار شما عزیزان می باشد. جهت ارتباط با مشاوران ما با ما در ارتباط باشید.

 

جهت دریافت مشاوره رایگان

با ما در تماس باشید

آموزش ارسال صورت معاملات فصلی

چه مشاغلی ملزم به ارسال صورت معاملات فصلی هستند؟

در خصوص مشاغلی که ملزم به ارسال صورت معملات فصلی هستند بپردازیم باید به تبصره 3 ماده 169 مراجعه کنیم که در آن سه دسته از مشاغل مشخص شده اند که باید صورت معاملات فصلی را ارسال کنند. این مشاغل عبارتند از:

 

اشخاص حقوقی ( شرکت ها ).
اشخاص حقیقی ( مشاغل ) گروه اول.
صاحبان مشاغل مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده.

 

چه مشاغلی در ارسال صورت معاملات فصلی دارای معافیت می باشند؟

ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم دارای معافیت هایی می باشد که برای برخی مشاغل جهت ارسال گزارشات صورت معاملات فصلی استثنا قائل می شود. این معافیت ها شامل موارد زیر می باشد:

 

 

فروش کالا و خدمات به مصرف کننده نهایی.
معامله با مشمولین ماده ۸۱ ( شاغلین حوزه های کشاورزی، دام پروری، دام داری، پرورش ماهی و زنبور عسل و … )
معامله با اشخاص حقیقی با مبلغ تا ۵ درصد حد نصاب « معامله های کوچک موضوع قانون برگزاری مناقصه ها » ( این مبلغ در سال ۹۸، شانزده میلیون و چهارصد هزار ریال بوده است. )‌.
خرید از فروشندگانی که ملزم به ثبت نام در نظام مالیاتی نیستند. ( ارگان ها و نهاد های دولتی )

 


به جز این موارد، معافیت هایی نیز برای برخی از معامله های مودیان ذکر شده است:

 

خرید و فروش و سود و کارمزد اوراق بهادار.
خرید و فروش سهام الشکره و حق تقدم سهام یا سهام الشرکه.
سود و کارمزد جریمه های بانک ها، صندوق تعاون، صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی، موسسه های اعتباری غیر بانکی مجاز و صندوق های قرض الحسنه.
حق عضویت اعضا مجامع حرفه ای، احزاب و انجمن ها و تشکل های غیر دولتی دارای مجوز از مراجع ذی صلاح
کمک ها، جوایز و هدیه های بلاعوض.
مبالغی که با عنوان جرائم و خسارات، انواع عوارض و مالیات ( به جز مالیات و عوارض مالیات بر ارزش افزوده ).حق ثبت، حق تمبر، حقوق گمرکی و مواردی مانند این ها به دستگاه های اجرائی پرداخت می گردد.
وجود پرداختی بابت حق شارژ و نگهداری ساختمان محل فعالیت و آبونمان های پرداختی.

سایر خدمات حسابداری دفتر زمرد تراز پارسیان

جهت دریافت مشاوره رایگان

با ما در تماس باشید

شماره تلفن شرکت حسابداری زمرد تراز پارسیان
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.