سلام ، به سایت شرکت زمرد تراز پارسیان خوش آمدید.

تهیه BOM جهت تولید

تهیه BOM جهت تولید

فرم BOM یا به اصطلاح درخت محصول یک فرم می باشد که تمامی مشخصاته محصول تولید شده در آن کامل درج شده است. موارد استفاده از فرم BOM در بروزرسانی محصول,خدمات پشتیبانی محصول و از همه مهمتر مشخص کردن بهای تمام شده یک محصول می باشد.

فرم BOM چیست ؟

یکی از نکاتی که در هنگام تولید یک محصول باید به آن اشاره کرد و حتماً نیاز به آن فرمی می باشد به نام فرم BOM . در واقع می توان گفت این فرم توسط فردی تکمیل می شود که می تواند سرپرست تولیدباشد. و باید اطلاعات کامل یک محصول را در داخل فرم BOM نوشته شود . 

 

اگر بخواهیم به صورت کلی موارد درج شده در تهیه فرم BOM یک محصول را در نظر بگیریم شامل مواردی مانند نام مواد استفاده شده جنس سایز استاندارد ها رنگ و وزن توضیحات اضافه ویژگی‌های آن محصول و کد کالا یا محصول میباشد. که تمام این ها در فایلی به نام فرم BOM آورده شده است.
در واقع می توان گفت یک شناسنامه از آن محصول میباشد که تمام اطلاعات لازم در خصوص محصول تولید شده را به ما میدهد.

اهمیت تهیه و استفاده از فرم BOM

علت استفاده از فرم BOM چیست ؟

 

 استفاده از این فرم BOM در ارائه خدمات

 

یکی از مهمترین قسمت های استفاده از فرم BOM  در قسمت گارانتی محصول می باشد. به عنوان مثال شما یک محصول را تولید و آماده کرده و آن را در بازار به مشتری ارائه داد و بعد از مدتی آن محصول دچار خرابی می باشد. و به اصطلاح نیاز به گارانتی دارد حالا اگر محصول ما فرم BOM داشته باشد. در مدت زمان کمتری می توانیم تشخیص دهیم که این محصول از چه قطعاتی و از چه تجهیزاتی ساخته شده است. تا بتوانیم سریع‌تر نسبت به تشخیص خرابی و رفع آن اقدام کنیم.


اگر در هنگام تولید و ارائه یک محصول فرم BOM  نداشته باشد ممکن است وقتی نیاز به گارانتی دارد. ما ندانیم که از چه قطعاتی تشکیل شده و ماه ها طول بکشد تا بتوانیم خدمات خوبی به عنوان گارانتی نسبت به آن محصول به مشتریان خود دهیم. زیرا اطلاعات کاملی از آن محصول نداریم و از شناسنامه‌ها محصول خبری نداریم.

 

استفاده از فرم BOM درتغییرات یا بروزرسانی محصولات

 

یکی دیگر از کاربردهای مهم تهیه فرم BOM  در هنگام و به روز رسانی یک محصول می باشد. به عنوان مثال ما یک محصول را تولید کرده و آن را روانه بازار کرد و به دلایل مختلفی حال متوجه شدیم که این محصول نیاز به بروزرسانی دارد .حال اگر تیم تولید بخواهد محصول قبل را به‌روزرسانی کنند و ارتقا دهد اگر فرم BOM  محصول را داشته باشد به بهترین شکل می تواند نقاط ضعف و نقاط قوت آن را با استفاده از فیدبک که از بازار گرفته مشخص کند. و نسبت به ارتقای محصول خود عملیات لازم را انجام دهد.


به عنوان مثال فرض کنید یک شرکت تولیدی در زمینه ساخت دوچرخه فعالیت دارد. حالا بعد از مدتی که دوچرخه و نمونه اولیه را به بازار ارائه داده است از جانب مشتریان این پیغام و این ایراد بر آن محصول گرفته شده است. که تمامی این محصول دارای وزن زیادی باشد حالا اگر ما فرم بیو را از قبل تهیه کرده باشیم و در سیستم آن شرکت تولیدی داشته باشیم به راحتی می‌توانیم با استفاده از فرم BOM  موادی که در دوچرخه مصرف شده است را شناسایی کند. و نسبت به بهتر شدن و کاهش وزن آن اقدامات لازم را انجام دهیم.

تهیه فرم BOM  برای سفارشی سازی محصول

 

در بسیاری از مواقع خیلی حتماً نباید که محصول با نیاز به بروزرسانی و ارتقا داشته باشد. تا ما نیاز به تهیه فرم BOM  داشته باشید گاهی اوقات ممکن است محصول شما به صورت سفارشی و با اختیار مشتری و با توجه به نیازهای مشتری طراحی شود. در این مرحله تهیه فرم BOM  کمک می کند که با توجه به سلیقه مشتری موارد و تجهیزات و موادی که نیاز است. در ساخت آن محصول به کار رود را مشخص کنید و به تیم تولید تحویل دهیم.

جهت دریافت مشاوره رایگان

با ما در تماس باشید

حسابداری با فرم BOM

اهمیت حسابداری در صنعت با استفاده از تهیه فرم BOM

یکی از مهمترین قسمت های استفاده از فرم BOM  در حسابداری صنعتی و مبحث بهای تمام شده یک محصول می باشد. اگر بخواهیم به صورت مختصر در خصوص نحوه استفاده از فرم BOM  در حسابداری صنعتی توضیح دهیم. فرض کنید یک حسابدار برای آنکه بتوانند محاسبه بهای تمام شده کالای تولیدی شما را به بهترین شکل مشخص کند. و شما با توجه به مبلغ و بهای تمام شده قیمت مصرف کننده را مشخص کنید. باید بداند که آن محصول از چه موادی تشکیل شده است. حالا اگر شما فرم BOM  نداشته باشید به راحتی آن را در اختیار یک حسابدار قرار می دهید. و با استفاده از فرم BOM  به دقیق ترین حالت ممکن بهای تمام شده یک محصول محاسبه می شود.


یکی از مهم ترین نکاتی که حسابدار و یا یک شرکت حسابداری در خصوص محصولات تولیدی یک واحد اقتصادی باید انجام دهد. محاسبه بهای تمام شده باشد محاسبه بهای تمام شده بسیار اهمیت دارد زیرا بهای تمام شده محصول ما به درستی محاسبه نشود. ممکن است در گذشت زمان ضرر جبران نشدنی به سیستم اقتصادی و شرکت و یا مجموعه تولیدی ما وارد کند.


 به همین دلیل تهیه فرم BOM  و یا محاسبه بهای تمام شده یک کالا نیاز به دانش بالایی دارد. که توسط شرکت حسابداری زمرد و تراز پارسیان با استفاده از کادری مجدد تمامی مراحل تهیه فرم BOM و محاسبه بهای تمام شده یک کالا انجام می شود. و اطلاعات لازم در اختیار هیئت مدیره آن مجموعه اقتصادی قرار می گیرد. شما عزیزان می توانید جهت تهیه فرم BOM  و یا محاسبه بهای تمام شده کالای خود و یا انجام امور حسابداری با شرکت حسابداری زمرد تراز پارسیان از طریق راههای ارتباطی با ما در ارتباط باشید.

جهت دریافت مشاوره رایگان

با ما در تماس باشید

شماره تلفن شرکت حسابداری زمرد تراز پارسیان
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.