سلام ، به سایت شرکت زمرد تراز پارسیان خوش آمدید.

تعیین بهای تمام شده کالای ساخته شده

تعیین بهای تمام شده کالای ساخته شده

تعیین بهای تمام شده کالای تولیدی یکی از مهمترین نکاتی می باشد که باید به آن توجه کرد. تعیین بهای تمام شده کالای تولید شده باید با در نظر گرفتن پارامترهایی چون مواد تشکیل دهند,هزینه ساخت,هزینه پرسنل,هزینه انبار داری,هزینه بازاریابی باشد.

بهای تمام شده کالای تولیدی چیست؟

بهای تمام شده کالای تولیدی را می‌توان به صورت کلی به هزینه‌های اختصاص داد که توسط سازمان شرکت یا فعالیت اقتصادی برای تولید کالا و محصول مورد نظر خود پرداخت کرده است. به صورت کلی می‌توان گفت بهای تمام شده کالای تولیدی شامل تمامی هزینه ها مانند هزینه مصرفی هزینه. نیروی کار وسایل هزینه ای که برای تولید آن محصول صورت گرفته است نامیده می شود.

 

اگر به صورت گسترده‌تر بهای تمام شده کالای تولیدی را مورد بررسی قرار دهیم می‌توانیم سایر هزینه ها مانند هزینه توزیع فروش. و بازاریابی و سایر هزینه هایی که مربوط به ارائه خدمات به دست مشتری رساندن خدمات می‌باشد. را به هزینه‌های بهای تمام شده کالای تولیدی اختصاص داد.

 

بهای تمام شده کالای تولیدی به چه عواملی بستگی دارد ؟

 

به صورت کلی می توان به بهای تمام شده کالای تولیدی را به دو دسته هزینه‌های مستقیم و هزینه‌های غیر مستقیم تقسیم بندی کرد. حسابداری بهای تمام شده کالای تولیدی به حسابداری صنعتی معروف می باشد. در خصوص تعریف و توضیح کامل بهای تمام شده کالای تولیدی می توان به مقاله BOM اشاره کرد که در آن مقاله به صورت کامل به اهمیت فرم BOM برای محاسبه بهای تمام شده کالای تولیدی اشاره شده است.

 

 

حسابداری بهای تمام شده کالای تولیدی به چه شکل می باشد؟

 

به صورت کلی اگر بخواهید مزیت های حسابداری صنعتی را مورد بررسی قرار دهیم. می‌توان به ایجاد کنترل روی هزینه های تولید کاهش هزینه های سازمانی افزایش بهره وری و ارتقاء سطح انگیزه پرسنل نام برد.

 

روش های محاسبه بهای تمامی شده کالای تولیدی

 

برای تعیین بهای تمام شده کالای تولیدی به ۵ مورد بسیار مهم باید اشاره کرد .اولین نکته هزینه های ثابت می باشد که برای ایجاد آن محصول توسط شرکت مورد نظر پرداخت شده است. دومین هزینه بسیار مهم می باشد هزینه های متغیر می باشد. هزینه های متغیر شامل مواد مستقیم دستمزد هزینه انبار هزینه توزیع و هزینه تشکیلات مجموعه می باشد.

 

یکی دیگر از واحدهای هزینه‌هایی که در بهای تمام شده کالا باید آن را مورد نظر قرار داد هزینه های مختلط هزینه های نیمه متغیر .و هزینه های نیمه ثابت می باشد. که یکی از مهمترین مباحثی که در محاسبه بهای تمام شده کالای تولیدی باید به آن اشاره کرد.این ۵ هزینه می باشد که به شما عزیزان گفته شد.

 

شرکت حسابداری زمرد تراز پارسیان با بررسی تمامی پارامترها و بر اساس استانداردهای لازم با در اختیار داشتن کارشناسان متخصص در این ضمینه در کنار شما عزیزان می باشد. تا بتوانید با بررسی اسنادو حسابداری هزینه های انجام شده مناسب ترین بهای تمام شده کالای تولیدی را محاسبه کند.

جهت دریافت مشاوره رایگان

با ما در تماس باشید

انجام حسابداری بهای تمام شده کالا

مفهوم ABC در حسابداری بهای تمام شده کالای تولیدی :

 

هزینه ‌یابی بر مبنای فعالیت (Activity Based Costing) به نوعی مدل جدید برای هزینه ‌یابی گفته می شود که در آن، تمرکز روی هزینه ‌های غیرمستقیم سازمانی قرار دارد که بر خلاف روش‌ های مرسوم که بیشتر روی هزینه ‌های مستقیم متمرکز شده اند، عمل می کند.

روش ABC با بررسی فعالیت ‌هایی که به صورت مستقیم در فرآیند های عملیاتی تاثیر می گذارند. به ارائه اطلاعات دقیق بهای تمام شده کالا یا محصول می ‌پردازد. و با تکیه بر تجزیه و تحلیل هزینه‌ ها در هر فعالیتی، به سود آوری سازمان یاری می رساند.

شیوه پیاده ‌سازی ABC در حسابداری بهای تمام شده کالای تولیدی:

 

شناسایی هزینه ها.
شناسایی خروجی‌ ها.
شناسایی فعالیت‌ ها.
تخصیص منابع و ایجاد مخازن هزینه.
تخصیص هزینه فعالیت ‌ها به خروجی‌ ها.
تحلیل و گزارش گیری بهای تمام شده.

مزایای استفاده از ABC:

 

استفاده از روش ABC در سیستم حسابداری دارای مزیت ‌های زیادی برای سازمان می باشد که در ادامه به 6 مورد از آنها اشاره شده است:

امکان وجود کنترل هزینه ‌ها.
ارزیابی صحیح ‌تر از عملیات مالی.
تصمیم‌ گیری در خصوص برون ‌سپاری فعالیت ‌ها.
شناسایی فعالیت ‌های هزینه ‌زا و کم ارزش.
کنترل عملیات و برنامه ‌ریزی درست، صحیح‌ و دقیق‌ مدیریتی.
تعیین بهای تمام شده و قیمت‌ گذاری محصولات به طور منطقی‌ و دقیق.

جهت دریافت مشاوره رایگان

با ما در تماس باشید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.