سلام ، به سایت شرکت زمرد تراز پارسیان خوش آمدید.

انجام کدینگ حسابداری و استقرار نرم افزار حسابداری

انجام کدینگ حسابداری و استقرار نرم افزار حسابداری

کدینگ حسابداری با زبان ساده به معنای مرتب سازی و دسته بندی اسناد مالی می باشد.کدینگ حسابداری را می توان یکی از مهمترین فعالیت های امور حسابداری دانست.

کدینگ حسابداری چیست ؟

کدینگ حسابداری به مجموعه عملیاتی گفته می شود که برای مرتب سازی اسناد و مدارک حسابداری یک شرکت انجام میشود. به صورت کلی اگر بخواهیم کدینگ حسابداری را تعریف کنیم به مجموعه دسته‌بندی‌های گفته می شود که در امور حسابداری یک شرکت دارای اهمیت فراوانی می باشد. این مجموعه دسته بندی ها را می توان به دو قسمت سرفصل های اصلی و سرفصل های فرعی با توجه به نوع فعالیت آن شرکت تقسیم بندی کرد. 

 

استفاده از کدینگ حسابداری یا به اصطلاح دسته بندی مباحث و اسناد حسابداری یک شرکت این امکان را برای ما فراهم می‌کند تا بتوانیم دسترسی بهتری به مباحث مختلف و استاد اصلی از فرعی داشته باشیم .و سرعت عمل ما را نسبت به انجام کار دستی بالاتر می برد. 

 

به صورت کلی یکی از مهم‌ترین مزیت‌های کدینگ حسابداری این میباشد که تمام اشکال ها و خطاهای انسانی که ممکن است در امور حسابداری یک شرکت و یک مجموعه اتفاق بیفتد را به کمترین مقدار خود میرساند. نکته بسیار مهمی که در کدینگ حسابداری باید به آن توجه کرد پله ای بودن اطلاعات می باشد. در واقع این پله ای بودن کدها این امکان را فراهم می‌کند تا گزارشات و اطلاعات دقیق تر را بتوانیم در مدت زمان کمتری و با سرعت بیشتری از کلیه مجموعه امور مالی یک شرکت به دست آوریم.

انجام کدینگ حسابداری

اهمیت کدینگ حسابداری

می‌توان گفت کدینگ حسابداری جزو مهم ترین و با اهمیت ترین بخش از سیستم مالی یک شرکت می باشد. در واقع با استفاده از کد بندی مباحث و زمینه‌های فعالیت مختلف یک شرکت با می توانیم روند بهتری را در امور حسابداری آن شرکت ایجاد کنیم.

 این کد بندی ها در انجام خدمات حسابداری به ما این امکان را می دهد تا بتوانیم سرعت عمل امور مالی یک شرکت را افزایش دهیم و در هنگامی که میخواهیم گزارشاتی از روند فعالیت آن شرکت تهیه کنیم .با استفاده از این کد بندی ها گزارش دقیق تر و سرعت عمل بالاتری را داشته باشیم.

 

 همچنین اگر شرکت ما دارای فعالیت در چند بخش مختلف باشد و حساب‌های بانکی متفاوتی داشته باشد با استفاده از کدینگ میتوان هر حساب را به انجام امور فعالیت خاصی اختصاص داد. تا بتوان به راحتی مباحث حسابداری آن زمینه فعالیت را بهتر رصد و گزارش آن را دقیقتر به اطلاع مدیران شرکت رساند. شرکت حسابداری زمرد تراز پارسیان با استفاده از کادری مجرب در خدمت تمامی عزیزان و شرکتهای می باشد که می خواهند امور حسابداری خود را راه اندازی کنند،شما عزیزان می توانید جهت مشاوره با ما در ارتباط باشید.

جهت دریافت مشاوره رایگان

با ما در تماس باشید

انواع کدینگ حسابداری

کدینگ حفظی : در این نوع از کدینگ حسابداری از مخفف کلمات استفاده می‎شود که راحتر تلفظ شوند. مثل حسابهای دریافتنی = ح د
کدینگ متوالی یا سریالی : این نوع کدینگ به تمامی گروه ها، کل و معین اعدادی متوالی را اختصاص می دهد که حساب ها را با این اعداد می شناسند. برای مثال: هزینه ها ۶
کدینگ توده‌ای : در این کدینگ اعداد اختصاص داده شده برای یک دوره مالی استفاده می‎شوند.
کدینگ سلسله مراتبی : در این نوع کدینگ یک شاخه اصلی وجود دارد و حسابها با توجه به ماهیت و نوع حساب در زیر گروه شاخه های اصلی قرار می‎گیرد و شروع اعداد زیر شاخه با شاخه اصلی شروع می‎شود.

انواع کدینگ حسابداری

نکات مهم در کدینگ حسابداری که باید به آن توجه کرد

منبع ساخت و تولید کدینگ حسابداری اصول و استانداردهای حسابداری است.
نرم افزار استاندارد ، قابلیت تعدیل و تنظیم کدینگ استاندارد را دارد.
ترتیب چیدمان مهم است ، اینکه از چه حسابی شروع و با چه حسابی خاتمه پیدا کند.
کد گذاری یا عدد گذاری مهم است، یعنی شما چیدمان حسابها را با چه اعدادی نشان دهید.
نوع فعالیت مجموعه مهم است، کدینگ پیمانکاری با بازرگانی و صنعتی تفاوت دارد.
نيازهای گزارشاتی مسئولين شركت و كاربران سيستم در طراحی کدینگ موثر است.
ايجاد مباني لازم جهت تفكيک، طبقه بندي و ثبت اطلاعات مالي به منظور جمع آوري و كنترل اطلاعات و ارقام مالي و تهيه گزارشات مورد نياز.


انعطاف پذيري حسابها به نحوي كه حسابها برحسب گسترش فعاليتهاي شركت توسعه يابند.
سهولت استفاده از حسابها به نحوي كه براي كاربران به راحتي قابل فهم و استفاده باشد.
جامعيت حسابها به گونهاي كه كليه فعاليتها را تحت پوشش قرار دهد.
برخی از کد های حسابداری برای انواع واحد های تجاری یکسان می باشد اما برخی دیگر متناسب با نوع و حجم عملیات واحد تجاری مختص به همان واحد است. مثل حساب کالای در جریان ساخت که مربوط به واحد های تولیدی و حساب پیمان در جریان پیشرفت مختص شرکت های پیمانکاری است.

جهت دریافت مشاوره رایگان

با ما در تماس باشید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.