سلام ، به سایت شرکت زمرد تراز پارسیان خوش آمدید.

ثبت روزانه منابع و مخارج تنخواه طبق آیین نامه

ثبت روزانه منابع و مخارج تنخواه طبق آیین نامه

حسابداری تنخواه یکی از مهمترین مباحث در امور روزانه شرکت ها ی بزرگ می باشد.در مورد تنخواه مقداری پول و یا بودجه ای می باشد که که مخارج روزانه اختصاص داده می شود و در آخر هر ماه توسط تنخواه گردان باید به حسابداری لیست مخارج تحویل داده شود.

منظور از تنخواه چیست؟

تنخواه به مبلغی گفته می‌شود که از قبل مشخص شده است و توسط یک شخصی به تنها گردان مسئولیت این مبلغ تنخواه را در یک شرکت به عهده دارد. تا بتواند با توجه به تنازع پرداخت‌های نقدی شرکت موسسه یا سازمان برای خرید ها و یا هزینه هایی که از قبل توسط شرکت مشخص شده است در یک بازه زمانی مشخص استفاده گردد.

 

 

در بسیاری از پروژه های شرکت ها چه دولتی چه خصوصی به منظور پرداخت برخی از هزینه های جزئی مدیر و یا رئیس آن مجموعه مشخص می‌کند. که مبلغی را در اختیار شخصی به عنوان تنخواه گردان قرار دهند. که به دلیل آن که یکسری از هزینه‌ها توسط این تنها گردان پرداخته شود. و نیازی نباشد به صورت مداوم برای دریافت مبلغ توسط شخص حقیقی یا حقوقی روال ثبت سند و یا اخذ تاییدیه ها و یا صدور چک وقت و هزینه اضافه صرف شود.

 

 

به صورت کلی می‌توان گفت تنخواه مبلغی می باشد که در اختیار یک شخص یا یک مسئولی از آن شرکت قرار داده می شود. تا هزینه های جزئی و یا هزینه‌های که از قبل مشخص شده است از داخل آن تنها پرداخت شود. و دیگر نیازی نباشد که به صورت مدام برای هر یک از مبالغ خرد و جزئی در امور حسابداری شرکت سندی جدید ثبت و تاییدیه های لازم اخذ شود.

 

جهت دریافت مشاوره رایگان

با ما در تماس باشید

وظایف تنخواه گردان چیست

تنخواه گردان کیست و چه وظیفه ای دارد؟

برای اینکه بتوان این مبلغ را به راحتی مدیریت کرد یک شخصی به عنوان تنخواه گردان مسئولیت این مبلغ تنخواه را به عهده می گیرد. و وظیفه او این است که نسبت به هزینه های انجام شده و واریزی های انجام شده از مبلغ تنخواه و یا از حساب تنخواه به مدیریت و یا به شرکت حسابداری پاسخگو باشد. این افراد معمولاً ماموران خرید مستقر در یک سازمان و یا یک پروژه می باشند. که دارای مجاز دریافت وجه نقد از صندوق برای تخصیص دادن به منابع ریالی و هزینه های مالی در طول پروژه می باشند.

 

 

یکی از ویژگی هایی که تنخواه در امور شرکتها و یا پروژه ها و شرکتهای پیمانکاری دارد این می باشد. که دیگران شخص و یا آن ارگان نیازی ندارد برای پرداخت هزینه هایی که در طول روز با آن مواجه است. به صورت مداوم با امور حسابداری در تماس باشد و یا نیاز به گرفتن تاییدیه ها و یا اخذ مجوزهای لازم برای دریافت مبلغ به صورت نقدی از صندوق آن پروژه آن شرکت داشته باشد.

 

 

دونکته در خصوص مبلغ تنخواه وجود دارد این میباشد که هزینه هایی که از مبلغ تنها در طول ماه می‌شود. باید در پایان ماه توسط تنخواه گردان به واحد حسابداری یا تیم حسابداری ارسال شود. و پس از بررسی توسط حسابداران و و تاییدیه مدیریت مالی این مدارک در سیستم و اسناد حسابداری ثبت شود.

 

 

لازم به ذکر است هر مبلغی که از نظر مدیریت مالی یا مدیریت یا هر مسئولی که در آن پروژه یا شرکت نظارت دارد مورد تایید قرار نگیرد. در لیست بدهکاری تنخواه قرار می‌گیرد و از شخص تنخواه گردان کسر میگردد. به همین دلیل تنخواه گردانی بسیار کار دشواری می باشد. زیرا این شخص باید بتوانند در طول روز میلیون‌ها تومان هزینه کند و تمامی لیست های پرداختی و فیش های پرداختی خود را در آخر ماه طبق تاریخ و مبلغ به صورت کامل و بدون کمی و کاستی در اختیار مسئولان قرار دهد اما ممیزی کند.

 

جهت دریافت مشاوره رایگان

با ما در تماس باشید

حسابداری تنخواه

حسابداری عملکرد تنخواه گردان

فرآیندی که برای حسابداری تنخواه گردان می توان تصور داشت در ۵ مرحله که زیر ارائه می شود، صورت می گیرد:

مرحله اول: ثبت صدور چک در وجه متصدی تنخواه گردانی در شرکت یا پروژه خاص است.

مرحله دوم: پرداخت وجه بابت هزینه های تنخواه گردان توسط متصدی تنخواه گردانی به اشخاص حقیقی یا حقوقی در طول روز یا هفته یا ماه است.


مرحله سوم: ارائه مدارک و مستندات رسمی یا غیر رسمی پرداخت های تنخواه گردان به واحد حسابداری به منظور بررسی اسناد و ممیزی اسناد و پرداخت ها و تسویه حساب مبلغ پرداخت شده بر اساس فاکتورها و اسناد دریافتی.

مرحله چهارم: تایید پرداخت های تنخواه گردان و صدور چک، معادل هزینه های انجام شده در وجه متصدی تنخواه گردان برای ماه یا دوره مالی خاص.

مرحله پنجم: فردی که متصدی تنخواه گردانی است، بایستی مازاد تنخواهی که در اختیار دارد را به حساب و یا صندوق شرکت عودت داده و رسید دریافت کند تا از بدهی او کسر شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.